Podstawowe funkcje programu Excel 2010

Program Microsoft Excel to arkusz kalkulacyjny, w którym za pomocą siatki komórek rozmieszczonych w wierszach i kolumnach, dokonuje się obliczeń (np. wydatków) zestawionych w formie tabelarycznej.

Oprócz funkcji obliczeniowych posiada również cały zestaw funkcji statystycznych, technicznych i finansowych. Ponadto może wyświetlać dane jako wykresy generowane na podstawie wybranej grupy komórek.

Aplikacja jest powszechnie używana w firmach i instytucjach, a także przez użytkowników domowych. Poniżej znajdziesz wprowadzenie do obsługi programu, dużo użytecznych skrótów klawiaturowych oraz omówienie podstawowych funkcji.

Okno programu Excel

Większość podstawowych opcji dostępnych jest za pomocą ikon na pasku Szybki Dostęp. Pomiędzy kolejnymi grupami opcji przełączamy się za pomocą paska zakładek (Narzędzia główne, Wstawianie, Układ strony itd.).

Ekran programu Microsoft Excel 2010

Ekran główny programu Excel 2010

Jeśli nie możesz znaleźć odpowiedniej funkcji w danej grupie ikon, możesz wyświetlić wszystkie dostępne opcje, klikając przycisk Rozwiń menu w obszarze wybranej kategorii.

Wszystkie opcje formatowania wyrownania w Excel

Kliknij na wskazaną ikonkę aby wyświetlić więcej możliwości

Co to są adresy komórek?

Do komórek odwołuje się za pomocą adresów składających się z litery oznaczającej kolumnę oraz liczby z numerem wiersza (np. A1, A2, P250). Adres bieżącej komórki, czyli tej, w której ustawiony jest kursor, wyświetla się pod menu schowka.

Microsoft Excel - Adres komórki

W tym miejscu możesz sprawdzić jaki jest adres komórki, w której znajduje się obecnie kursor

Jak działają formuły w programie Excel

Formuły są podstawowym sposobem pracy z danymi w Excelu. Przyjrzyj się poniższemu przykładowi zastosowania wbudowanej w Excel funkcji POTĘGA.

Podstawy funkcji w Excel

Zastosowanie wbudowanej w Excel funkcji POTĘGA

W pierwszym wierszu wpisałem zwykły tekst („x” oraz „y=x²”). Posłuży on jedynie jako nagłówek danych znajdujących się w wierszach poniższych. Nie jest to informacja dla Excela, lecz dla człowieka czytającego tabelkę.

Zaczynając od wiersza drugiego, wypełniłem kolumnę A kolejnymi liczbami (1,2,3,4 i 5). Natomiast w kolumnie drugiej użyłem funkcji, którą można zobaczyć w pasku formuły. Dla przykładu zawartość komórki B6 wygląda następująco:

=POTĘGA(A6,2)

Oznacza to, że użyłem funkcji (ponieważ formuła zaczyna się od znaku „=”), moja funkcja nazywa się POTĘGA oraz używa dwóch parametrów (ponieważ są tam dwie wartości ujęte w nawiasy i oddzielone przecinkiem).

Dlaczego akurat to jest ujęte w nawiasach? Ponieważ pierwszy parametr funkcji POTĘGA to komórka, którą będziemy podnosić do potęgi, a drugi parametr to stopień potęgi, do której zostanie podniesiona komórka wskazana jako parametr pierwszy.

Wartości w komórkach B2, B3, B4 i B5 to odpowiednio: „=POTĘGA(A2,2)”, „=POTĘGA(A3,2)”, „=POTĘGA(A4,2)” i „=POTĘGA(A5,2)”. Dzięki temu w kolumnie B pokazały się wyniki działania matematycznego podnoszącego do potęgi 2 wartość z komórki po lewej stronie. Po co to wszystko? Gdy wartości w kolumnie A ulegną zmianie, wartości w kolumnie B automatycznie zostaną przeliczone i zaktualizowane.

Przykład użycia formuł w Excel

Zwróć uwagę, że formuła w komórce B6 nie uległa zmianie. Jedyna zmiana, jaka została wprowadzona, to wartości w kolumnie A.

 

Skróty klawiaturowe w Excel

Poniżej znajduje się zestaw najczęściej przydatnych skrótów klawiaturowych używanych w Excelu. Nawet gdy nie masz zbyt wiele do czynienia z arkuszami kalkulacyjnymi, na pewno parę Ci się przyda.

Ogólne
Otwórz skoroszyt <CTRL> + <O>
Zamknij skoroszyt <CTRL-> + <W>
Nowy skoroszyt <CTRL-> + <N>
Zapisz <CTRL-> + <S>
Drukuj <CTRL-> + <P>
Sprawdzanie pisowni <F7>
Nawigacja po arkuszu
Przełączanie między kartami <CTRL> + <PgUp> <CTRL> + <PgDn>
Przejście do komórki A1 <CTRL> + <Home>
Przejście do ostatniej komórki w tabeli <CTRL> + <End>
Przejście do ostatniej komórki w wierszu <CTRL> + <Strzałka w prawo>
Przejście do ostatniej komórki w kolumnie <CTRL> + <Strzałka w dół>
Przejście do pierwszej komórki w wierszu <CTRL> + <Strzałka w lewo>
Przejście do pierwszej komórki w kolumnie <CTRL> + <Strzałka w górę>
Edycja
Wstawianie wierszy lub kolumn <CTRL> + <SHIFT> + <+>
Formatowanie komórek <CTRL> + <1>
Edycja komórki <F2>
Pogrubienie czcionki <CTRL> + <B>
Zaznaczenie całej kolumny <CTRL> + <Spacja>
Zaznaczenie całego wiersza <SHIFT> + <Spacja>

Podsumowanie

W powyższym artykule przedstawiłem podstawowe funkcje programu Microsoft Office Excel 2010.

W miarę zainteresowania powstaną kolejne artykuły wyjaśniające bardziej szczegółowo obsługę tego, jakże użytecznego i popularnego programu.

Share this post

  1. Kasia 2014.07.19 9:51pm

    Muszę przyznać, że niby pracuję trochę na excelu, ale niektóre porady na pewno przydadzą mi się w pracy. Sam artykuł pokaże też mojej mamie, bo zaczyna zabawę z officem. 🙂

  2. marek.olszak 2014.08.18 4:25pm

    DZięki za przydatne informacje odnośnie skrótów klawiaturowych używanych w Excelu.

  3. Patryk 2014.09.04 6:46pm

    Świetny poradnik dla bardzo początkujących użytkowników ; ) Podesłałem go swojej babci – była bardzo zadowolona. Dobrze, że w erze rozwoju profesjonalnych blogów o IT ktoś wciąż pamięta o użytkownikach totalnie „zielonych”.

  4. Konrad Znamierowski 2014.11.16 10:21am

    Przydatna i szybka instrukcja odnośnie Excela. Na pewno przydadzą się powyższe skróty klawiszowe w codziennej pracy.

  5. Marecki 2014.11.26 2:51pm

    Widać, że wiesz sporo na ten temat. Mi jeszcze brakuje wprawy i szybkości.

  6. Szczepan 2014.11.29 12:41pm

    Dobrze zrobiony poradnik, Na pewno ułatwi życie niejednemu z nas

  7. Krzysztof 2014.12.03 6:24pm

    Witam
    Dziękuję za zamieszczony artykuł , szczególnie dotyczący formuł używanych w exelu, napewno poprawi to zdolność szybkiego operowania tym programem. Chciałbym jednak zauważyć, że starsze wersje exela chyba są bardziej,przyjnajmniej jak dla mnie łatwiejsze w wyszukiwaniu potrzebnych ustawień oraz bardziej przejrzysty.Pozdrawiam

  8. Tomasz 2014.12.04 3:24pm

    Bardzo pomocny wpis! Przyznam, ,że po sieci jako tako poruszać się umiem, w Wordzie też napiszę i jakoś sformatuję, ale Excel pozostaje dla mnei zagadką 🙂 Z chęcią zaraz wykorzystam w praktyce Twoje porady. Czy mozemy liczyć na kolejne wpisy odkrywające tajemnice excela? Byłoby bardzo fajnie. Pozdrawiam!

  9. Kamil 2014.12.07 10:07pm

    Ile ja czasu poświęciłem, żeby się nauczyć obsługi Excela 🙂 moim nauczycielem było dziecko będące w klasie licealnej i miało niezły ubaw ze starego ojca 🙂
    No ale po bólach podstaw się nauczyłem i teraz prowadzę „domowe finanse” w wersji elektronicznej. Bardzo pomocny i przydatny program.

  10. Grzegorz 2014.12.10 4:48pm

    Podstawy Excela niestety są już nam zbędne – pracodawcy wymagają wręcz zaawansowanej obsługi programu gdyż większość z nich nie wyobraża już sobie wręcz pracy bez niego. Fakt i w sumie potwierdzenie – wiem jak wiele sytuacji w mojej pracy ratuje excel – jego cudowne funkcje i sposobiki nie raz ułatwiają nam życie

  11. tomek.prusik 2014.12.27 3:57pm

    dzięki za listę przydatnych skrótów dla programu excel

  12. Michał 2015.02.02 3:33pm

    Witam mam znajomego informatyka, który powiedział mi, że każdy dzień bez jakiejś awarii to bardzo udany dzień. W dodatku mówił, że nie raz ma najwięcej pracy ze wszystkich pracowników.

  13. Szczepan 2015.02.27 11:28am

    Excel to podstawowe narzędzie pracy w biurze. Więc takie skondensowane kompedium wiedzy jest bardzo przydatne.

  14. Maciej 2015.03.02 4:49pm

    Witam wszystkich bardzo ciepło w ten deszczowy dzień. Co do excela to musze powiedzieć, że widziałem kiedyś, że kurs worda i excela był dostępny w gazecie prawnej. Muszę powiedzieć, że nabyłęm i sporo się z niego nauczyłem. Dziś między innymi szybciej idzie mi wykonywanie biurowej pracy.

  15. Marta 2015.03.05 12:41pm

    „Excel to przyjazny, prosty, dość intuicyjny program do codziennej pracy.” – zgadzam się w stu procentach z komentarzem Marka. Excel dobry jest dla każdego, bo fuknkcje podstawowe każdy może bez żadnego, nawet najmniejszego problemu opanować. Ale fakt, są i tacy znawcy, którzy Excela wykorzystują do naprawde skomplikowanych działań, dla nasz moze zbyt skomplikowanych.

  16. jak wybrać laptopa 2015.04.10 5:41pm

    Te wiadomości przydadzą się mi .

  17. Arnold 2017.04.28 5:39pm

    Witam. Mam pytanie dotyczące Excel. Gdy wciskam kursor w górę, otwiera się mój komputer. Naciskając kursor w lewo, otwiera się kalkulator. Proszę napisać, w jaki sposób pozbyć się tej uciążliwości. Dziękuję.

  18. Janek Opolski 2021.06.05 10:40am

    Informacje przydatne, dzięki wielkie – pozdrawiam

O mnie

Dobromir Chodkowski

Jestem informatykiem z zawodu oraz z zamiłowania, pasjonatem fotografii.

Nieraz udaje mi się znaleźć czas w i wtedy dzielę się z Wami swoją wiedzą informatyczną.

aVaria - codzienność informatyka

2014 r., Amstelveen,Netherlands

O aVarii

Znajdziesz tu porady komputerowe, sztuczki oraz rozwiązania z dziedziny IT i tematów pokrewnych.

Jeśli interesuje Cie jakiś temat, skontaktuj się ze mną, a postaram się znaleźć czas, aby interesujące Cię kwestie opisać i wytłumaczyć.