Program Microsoft Excel to arkusz kalkulacyjny, w którym za pomocą siatki komórek rozmieszczonych w wierszach i kolumnach, dokonuje się obliczeń (np. wydatków) zestawionych w formie tabelarycznej.
Oprócz funkcji obliczeniowych posiada również cały zestaw funkcji statystycznych, technicznych i finansowych. Ponadto może wyświetlać dane jako wykresy generowane na podstawie wybranej grupy komórek.
Aplikacja jest powszechnie używana w firmach i instytucjach, a także przez użytkowników domowych. Poniżej znajdziesz wprowadzenie do obsługi programu, dużo użytecznych skrótów klawiaturowych oraz omówienie podstawowych funkcji.
Okno programu Excel
Większość podstawowych opcji dostępnych jest za pomocą ikon na pasku Szybki Dostęp. Pomiędzy kolejnymi grupami opcji przełączamy się za pomocą paska zakładek (Narzędzia główne, Wstawianie, Układ strony itd.).
Jeśli nie możesz znaleźć odpowiedniej funkcji w danej grupie ikon, możesz wyświetlić wszystkie dostępne opcje, klikając przycisk w obszarze wybranej kategorii.
Co to są adresy komórek?
Do komórek odwołuje się za pomocą adresów składających się z litery oznaczającej kolumnę oraz liczby z numerem wiersza (np. A1, A2, P250). Adres bieżącej komórki, czyli tej, w której ustawiony jest kursor, wyświetla się pod menu schowka.
Jak działają formuły w programie Excel
Formuły są podstawowym sposobem pracy z danymi w Excelu. Przyjrzyj się poniższemu przykładowi zastosowania wbudowanej w Excel funkcji POTĘGA.
W pierwszym wierszu wpisałem zwykły tekst („x” oraz „y=x²”). Posłuży on jedynie jako nagłówek danych znajdujących się w wierszach poniższych. Nie jest to informacja dla Excela, lecz dla człowieka czytającego tabelkę.
Zaczynając od wiersza drugiego, wypełniłem kolumnę A kolejnymi liczbami (1,2,3,4 i 5). Natomiast w kolumnie drugiej użyłem funkcji, którą można zobaczyć w pasku formuły. Dla przykładu zawartość komórki B6 wygląda następująco:
=POTĘGA(A6,2)
Oznacza to, że użyłem funkcji (ponieważ formuła zaczyna się od znaku „=”), moja funkcja nazywa się POTĘGA oraz używa dwóch parametrów (ponieważ są tam dwie wartości ujęte w nawiasy i oddzielone przecinkiem).
Dlaczego akurat to jest ujęte w nawiasach? Ponieważ pierwszy parametr funkcji POTĘGA to komórka, którą będziemy podnosić do potęgi, a drugi parametr to stopień potęgi, do której zostanie podniesiona komórka wskazana jako parametr pierwszy.
Wartości w komórkach B2, B3, B4 i B5 to odpowiednio: „=POTĘGA(A2,2)”, „=POTĘGA(A3,2)”, „=POTĘGA(A4,2)” i „=POTĘGA(A5,2)”. Dzięki temu w kolumnie B pokazały się wyniki działania matematycznego podnoszącego do potęgi 2 wartość z komórki po lewej stronie. Po co to wszystko? Gdy wartości w kolumnie A ulegną zmianie, wartości w kolumnie B automatycznie zostaną przeliczone i zaktualizowane.
Skróty klawiaturowe w Excel
Poniżej znajduje się zestaw najczęściej przydatnych skrótów klawiaturowych używanych w Excelu. Nawet gdy nie masz zbyt wiele do czynienia z arkuszami kalkulacyjnymi, na pewno parę Ci się przyda.
Ogólne | |
---|---|
Otwórz skoroszyt | <CTRL> + <O> |
Zamknij skoroszyt | <CTRL-> + <W> |
Nowy skoroszyt | <CTRL-> + <N> |
Zapisz | <CTRL-> + <S> |
Drukuj | <CTRL-> + <P> |
Sprawdzanie pisowni | <F7> |
Nawigacja po arkuszu | |
---|---|
Przełączanie między kartami | <CTRL> + <PgUp> <CTRL> + <PgDn> |
Przejście do komórki A1 | <CTRL> + <Home> |
Przejście do ostatniej komórki w tabeli | <CTRL> + <End> |
Przejście do ostatniej komórki w wierszu | <CTRL> + <Strzałka w prawo> |
Przejście do ostatniej komórki w kolumnie | <CTRL> + <Strzałka w dół> |
Przejście do pierwszej komórki w wierszu | <CTRL> + <Strzałka w lewo> |
Przejście do pierwszej komórki w kolumnie | <CTRL> + <Strzałka w górę> |
Edycja | |
---|---|
Wstawianie wierszy lub kolumn | <CTRL> + <SHIFT> + <+> |
Formatowanie komórek | <CTRL> + <1> |
Edycja komórki | <F2> |
Pogrubienie czcionki | <CTRL> + <B> |
Zaznaczenie całej kolumny | <CTRL> + <Spacja> |
Zaznaczenie całego wiersza | <SHIFT> + <Spacja> |
Podsumowanie
W powyższym artykule przedstawiłem podstawowe funkcje programu Microsoft Office Excel 2010.
W miarę zainteresowania powstaną kolejne artykuły wyjaśniające bardziej szczegółowo obsługę tego, jakże użytecznego i popularnego programu.
Muszę przyznać, że niby pracuję trochę na excelu, ale niektóre porady na pewno przydadzą mi się w pracy. Sam artykuł pokaże też mojej mamie, bo zaczyna zabawę z officem. 🙂
DZięki za przydatne informacje odnośnie skrótów klawiaturowych używanych w Excelu.
Świetny poradnik dla bardzo początkujących użytkowników ; ) Podesłałem go swojej babci – była bardzo zadowolona. Dobrze, że w erze rozwoju profesjonalnych blogów o IT ktoś wciąż pamięta o użytkownikach totalnie „zielonych”.
Przydatna i szybka instrukcja odnośnie Excela. Na pewno przydadzą się powyższe skróty klawiszowe w codziennej pracy.
Widać, że wiesz sporo na ten temat. Mi jeszcze brakuje wprawy i szybkości.
Dobrze zrobiony poradnik, Na pewno ułatwi życie niejednemu z nas
Witam
Dziękuję za zamieszczony artykuł , szczególnie dotyczący formuł używanych w exelu, napewno poprawi to zdolność szybkiego operowania tym programem. Chciałbym jednak zauważyć, że starsze wersje exela chyba są bardziej,przyjnajmniej jak dla mnie łatwiejsze w wyszukiwaniu potrzebnych ustawień oraz bardziej przejrzysty.Pozdrawiam
Bardzo pomocny wpis! Przyznam, ,że po sieci jako tako poruszać się umiem, w Wordzie też napiszę i jakoś sformatuję, ale Excel pozostaje dla mnei zagadką 🙂 Z chęcią zaraz wykorzystam w praktyce Twoje porady. Czy mozemy liczyć na kolejne wpisy odkrywające tajemnice excela? Byłoby bardzo fajnie. Pozdrawiam!
Ile ja czasu poświęciłem, żeby się nauczyć obsługi Excela 🙂 moim nauczycielem było dziecko będące w klasie licealnej i miało niezły ubaw ze starego ojca 🙂
No ale po bólach podstaw się nauczyłem i teraz prowadzę „domowe finanse” w wersji elektronicznej. Bardzo pomocny i przydatny program.
Podstawy Excela niestety są już nam zbędne – pracodawcy wymagają wręcz zaawansowanej obsługi programu gdyż większość z nich nie wyobraża już sobie wręcz pracy bez niego. Fakt i w sumie potwierdzenie – wiem jak wiele sytuacji w mojej pracy ratuje excel – jego cudowne funkcje i sposobiki nie raz ułatwiają nam życie
dzięki za listę przydatnych skrótów dla programu excel
Witam mam znajomego informatyka, który powiedział mi, że każdy dzień bez jakiejś awarii to bardzo udany dzień. W dodatku mówił, że nie raz ma najwięcej pracy ze wszystkich pracowników.
Excel to podstawowe narzędzie pracy w biurze. Więc takie skondensowane kompedium wiedzy jest bardzo przydatne.
Witam wszystkich bardzo ciepło w ten deszczowy dzień. Co do excela to musze powiedzieć, że widziałem kiedyś, że kurs worda i excela był dostępny w gazecie prawnej. Muszę powiedzieć, że nabyłęm i sporo się z niego nauczyłem. Dziś między innymi szybciej idzie mi wykonywanie biurowej pracy.
„Excel to przyjazny, prosty, dość intuicyjny program do codziennej pracy.” – zgadzam się w stu procentach z komentarzem Marka. Excel dobry jest dla każdego, bo fuknkcje podstawowe każdy może bez żadnego, nawet najmniejszego problemu opanować. Ale fakt, są i tacy znawcy, którzy Excela wykorzystują do naprawde skomplikowanych działań, dla nasz moze zbyt skomplikowanych.
Te wiadomości przydadzą się mi .
Witam. Mam pytanie dotyczące Excel. Gdy wciskam kursor w górę, otwiera się mój komputer. Naciskając kursor w lewo, otwiera się kalkulator. Proszę napisać, w jaki sposób pozbyć się tej uciążliwości. Dziękuję.
Informacje przydatne, dzięki wielkie – pozdrawiam